Zespół Scuderia Ferrari rozpoczął nowy sezon wyścigów Formuły 1 od zdobycia 3 miejsca w Grand Prix Australii, a dwa tygodnie później zwycięstwa w Grand Prix Malezji. Silnik bolidu zalano olejem silnikowym Shell Helix Ultra wytwarzanym z gazu ziemnego z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus. Współpraca technologiczna Shell i Scuderia Ferrari jest jedną z najdłużej trwających i najbardziej udanych w historii Formuły 1.
W miniony weekend Sebastian Vettel wywalczył zwycięstwo dla teamu Scuderia Ferrari, pokonał duet mistrzów świata i wygrał po raz 40 w swojej karierze. Jednocześnie było to 222 zwycięstwo Ferrari w Formule 1.
Na potrzeby silników bolidu Scuderia Ferrari Shell opracował środki smarne zapewniające niezawodność i ochronę jednego z najbardziej złożonych układów napędowych w historii wyścigów samochodowych Ferrari – 1,6-litrowego silnika V6 z turbodoładowaniem do pojazdu SF15-T. Oleje Shell Helix Ultra, wyprodukowane w Technologii Shell PurePlus, są wykorzystywane w samochodach wyścigowych Formuły 1 od stycznia 2015 roku. Pierwsze miejsce zespołu Scuderia Ferrari w 918. wyścigu na torze Formuły 1 w Malezji, zaostrza apetyt na sukcesy w kolejnych wyścigach.
– Olej silnikowy wykorzystywany w Formule 1 musi sprostać najwyższym wymaganiom. Silnik bolidu ma moc ponad 600 koni mechanicznych, a turbosprężarka, która obraca się z prędkością do 2000 obrotów na sekundę, może pracować w temperaturze nawet do 1000 st. C. Dodatkowo, opracowany przez nas olej musi zapewnić taki poziom ochrony, aby silnik przetrwał przynajmniej 4000 km, ponieważ zgodnie z przepisami, kierowca może w sezonie wykorzystać tylko cztery silniki. W wysokiej temperaturze, przy dużym obciążeniu silnika Formuły 1, właściwy olej silnikowy może zapewnić istotną przewagę na torze – komentuje Guy Lovett, menadżer ds. technologii Shell dla Formuły 1.
Zalety technologii
Rewolucyjna Technologia Shell PurePlus opiera się na procesie syntezy gazu ziemnego w ciecz (gas-to-liquid) i pozwala na otrzymanie krystalicznie czystej, syntetycznej bazy olejowej, która stanowi od 75 do 90 procent zawartości oleju silnikowego. Dzięki tej unikatowej technologii oleje są pozbawione praktycznie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.
Połączenie czystego oleju bazowego wytwarzanego z gazu ziemnego ze starannie dobranymi dodatkami zapewnia wysokie osiągi, oczyszcza i smaruje silnik, a tym samym pomaga zminimalizować straty spowodowane tarciem. Pomaga również zmniejszyć zużycie paliwa[1] – co ma ogromne znaczenie po zmianie przepisów technicznych Formuły 1 dotyczących ograniczenia paliwa do 100 kilogramów na jeden wyścig. Obecnie Technologia Shell PurePlus ma kluczowe znaczenie przy wytwarzaniu każdego oleju stosowanego przez Scuderia Ferrari.
Historia sukcesów
Mistrzostwa Świata Formuły 1 są organizowane od 1950 roku, a Shell wspierał samego Enzo Ferrari już od 1929 roku. Od tego czasu Scuderia Ferrari był jedynym zespołem, który startował w każdym roku rozgrywania Mistrzostw, zdobywając 16 razy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i 15 razy tytuł Mistrza Świata Kierowców. Shell, jako partner technologiczny, przyczynił się zdobycia odpowiednio 10 i 12 tytułów.
Obecnie zespół Shell dedykowany do współpracy ze Scuderia Ferrari składa się z 50 ekspertów technicznych. Członkowie zespołu współpracują ze sobą na całym świecie w laboratoriach Shell, na wszystkich torach objętych kalendarzem wyścigów Grand Prix i u boku inżynierów Ferrari
w Maranello. Jednym z głównych wyzwań stojących przed zespołami jest opracowanie jeszcze lepszego układu napędowego oraz optymalizacja paliw i środków smarnych, tak by spełniały wymogi nowych przepisów FIA dotyczących rozwoju silników.
Jednym z głównych celów zaangażowania Shell w Formułę 1 jest zapewnienie transferu technologii i rozwiązań z wyścigowych bolidów do samochodów osobowych. Doskonałym przykładem praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej podczas wyścigów Formuły 1 jest zaoferowanie wszystkim kierowcom benzyn Shell V-Power oraz olejów silnikowych Shell Helix Ultra. Obecnie Shell Helix Ultra to jedyny olej silnikowy zalecany przez Ferrari do wszystkich pojazdów drogowych tej marki.
***
O Shell
Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 50 blendowniach, a smary w 17 zakładach produkcyjnych na świecie, na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 7 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych na świecie (źródło: Kline&Company).
[1] Na bazie testu M111 FE porównującego z innymi olejami. Zmniejszone zużycie paliwa wynosi od 1,7% do 3% w zależności od rodzaju pojazdu i oleju (Na przykład przy zastosowaniu oleju Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30 wynosi do 3%).
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/scuderia-ferrari-i-shell-helix-z-sukcesami-w-formule-1